hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Vad vi sysslar med

Kategori:

Vi har övat mycket på kontakt och det ger verkligen resultat! Freja söker nu ögonkontakt så fort jag håller i matskålen samt när hon förstår att det är dressyr på gång. Nästa steg är att lägga en godis på golvet och hindra henne från att ta den tills dess hon tittar mig i ögonen. En bra grund för att sedan lära henne att stanna kvar på kommando, tänker jag.

Vi övar just nu på "ligg" som naturligtvis är svårare och mindre naturligt för en hund än att sätta sig ned. Vi har emellertid all tid i världen på oss att öva! I övrigt tycker jag mycket om att träna med klicker; något som är helt nytt för mig.

I går åkte vi bil runt kvarteret. Freja satt nere vid mina fötter. Eller, det var meningen att hon skulle göra det. Istället försökte hon ideligen att klättra upp därifrån med stora skräckslagna ögon. Vi hade Lucy med som lugnt låg och sov där bak och jag försökte att visa att det vi gjorde var helt naturligt. Det var dock inte förrän när motorn var av och det bara var vi kvar i bilen, som Freja satt lugnt och tittade på mig. Jag tror vi skall prova igen i dag.

Freja är den mest älskvärda lilla valpen man kan tänka sig. Jag tror att hon och hennes syskon har detta gemensamt, att de inte har någon stor blyghet som står i vägen när de undersöker och interagerar med sin omvärld. Otroligt kul!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: