hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Växande tillit och mening

Kategori:

Det är mitt i natten. Jag var precis på väg ut ur mitt, och numera också Frejas, sovrum här i villan vid Luleälven. När Freja märkte detta reste hon sig upp och följde mig ut. Jag passade på att släppa ut henne i snön och hoppas nu ha tillägnat mig några extra timmars sovmorgon i morgon bitti. I vilket fall har min ömma mor ställt klockan eftersom hon märkt att jag har svårt att vakna när Freja gnäller. Vilken tur jag har som har henne, och för att inte tala om en lättväckt pojkvän vid min sida när jag kommer hem till Uppsala!

Jag har märkt att passivitetsträningen börjar ge resultat. När Freja är som mest stirrig av olika anledningar brukar jag sätta mig ner med henne i famnen. Flera gånger har detta resulterat i en skrikande, sprattlande valp som efter en stund uppgivet slutat. Som det är nu accepterar hon snarare läget och ligger tyst i min famn. Ibland sträcker hon på halsen för att åtminstone kunna se vad som pågår runtomkring, och ibland ligger hon och tittar på mig med sina blå.

En annan sak som har hänt är att jag på riktigt börjar få ett känslomässigt band till min valp. Jag har hittat ett sätt att på bästa sätt förhålla mig till henne och hon börjar lita på mig på det där viset som man vill att ens hund ska. Vi har många år på oss att utveckla den tilliten. Den är också a och o när det kommer till lydnad och annan träning.

Apropå lydnad är Freja som väntat en intelligent valp, men hon är också oförmögen att koncentrera sig ens korta stunder. Jag får bita mig i tungan för att inte ligga på för mycket så att hon förknippar lydnad och tricks med något tråkigt. Klickerträningen har jag i alla fall verkligen fastnat för! Jag läser bloggar och tittar på videor flera gånger om dagen för att få inspiration och kunskap i ämnet. Snacka om att jag skaffat mig en hobby.

Juriststudierna i all ära, men jag behöver mer än åtta timmar i läsesalen varje dag. Jag behöver över huvud taget inte sitta så länge. Kort men intensivt är mycket bättre när det kommer till plugg; i alla fall för mig som fort tar i för mycket. Jag sökte mening och nu har jag fått det! Freja har redan skänkt mig mycket energi och glädje och jag vet att valet att skaffa henne var ett av mina bästa.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: