hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Jan. 06, 2013

Kategori:

Nej, nu är det allt på tiden att jag skriver några rader här. Mycket har hänt sedan sist; vi har flugit, åkt tåg, buss, promenerat i skogen, bott i två nya hem, hälsat på nya människor, bytt foder – ja, det är vad jag kommer på nu i alla fall!

Jag är "between homes" vilket innebär att jag bor med Anton och kommer att göra det en tid framöver. Här huserar vi på 19 härliga kvadratmeter men Freja har nog aldrig trivts så bra någonstans förut! Vi har med hjälp av ett ihopvikt torkställ avdelat en liten del av lägenheten där Freja har sin säng (en i nuläget något stor biabädd), leksaker samt vattenskål. När hon biter oss väl mycket samt när vi sover får hon vara i sin lilla vrå. Det går jättebra och att kunna "stänga in" henne är ovärderligt för att kunna avbryta vissa oönskade beteenden.

Vi har satt i system att gå en längre promenad varje dag för att Freja skall få sin nyfikenhet stillad samt få springa eller gå av sig ordentligt. Detta resulterar i en lugn valp. Får hon inte göra detta har hon svårt att finna ro och ger sig dessutom gärna på våra kläder och händer med sina sylvassa tänder. Ja, helt okontrollerat alltså. Freja bits allt som oftast men ibland blir det för mycket och med mer kraft än annars.

Annars går det bra. Jag har lugnat ner mig lite när det gäller träningen och vi sysslar nu med det mest elementära såsom inkallning, kontakt, passivitet, innebörden av ordet "nej" samt anti-bit-träning. Jag skall prova med något godare än foder och leverbitar nästa gång vi tränar för att kanske framkalla mer entusiasm hos Freja.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: