hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Lekfarbrorn Anton

Kategori: Allmänt

Så där ja. Jag har precis kammat Freja, låtit henne somna i min famn samt tillsammans med Anton klippt hennes klor. Innan detta var vi ute och sprang på fälten och så fick husse duscha Freja. Nu är hon ren och fin inför att träffa mamma. Ja, mamma saknar min lilla valp så mycket att hon kommer hit några timmar innan hennes flyg mot Luleå går från Arlanda. Det är kärlek det.
 
I övrigt tycker jag att Freja gör framsteg. Hon har så gott som slutat bita tag i mina kläder när vi är ute och går. Iställer har Anton blivit offer för sådana fasoner, men jag tror att så fort han säger åt ordentligt och blir jättetråkig när det händer så kommer hon att sluta. Anton har blivit mer lekfarbror än jag och det är just leker Freja gör när hon morrar som en 50 kg tung rottweiler och biter tag i allt som rör sig. 
 
Som jag skrivit tidigare tar vi det nu lugnt med träningen. Vi kör massor med kontakt, en hel del passivitet och väldigt mycket inkallningar när vi är ute och går. Jag tar oftast med skinka för det är något som motiverar det lilla monstret. Att möta människor och andra hundar blir en barnlek så fort jag kan locka henne med något annat som jag håller på med. Endera dagen skall vi köra lite klickerträning här hemma, men som sagt: små steg framåt. Vi har all tid i världen på oss att bli ett radarpar vad gäller lydnad och annat.
 
Den 21:a börjar jag skolan. Jag vet inte hur de andra valpköparna gör (om ni läser detta, kommentera gärna!) men jag och Anton kommer att pussla med våra scheman för att få det att gå ihop. Kanske kommer jag att behöva ta hjälp av någon kompis som gillar hundar när det krisar. För övrigt är det dags att påbörja ensamhetsträningen så fort som möjligt. Jag vet inte riktigt när man anser att valpen är tillräckligt gammal för att vara ensam hemma ungefär två timmar. Är det någon som har pejl på detta?
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: