hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Progress

Kategori: Allmänt

Här ligger jag utslagen på sängen. Freja vilar också, efter att ha gått runt och vält omkull kaffetermosar och undersökt skrivaren, bitit hål i mattan med mera. Hon är väldigt lugn i övrigt nu om dagarna vilket är tur, eftersom jag har haft så mycket att plugga. På måndag är tentan. 
 
Freja har verkligen gjort framsteg. Sista valpkurstillfället gick som en dans. Hon väntade lugnt och tyst i stugan medan vi lade spår och vallade för uppletning. Sedan tog jag ut henne och hon var som en helt annan hund än den hon brukar vara på kursen. Hon spårade ett tjugo meter långt spår och jag tror aldrig hon är så fokuserad som när hon få använda nosen. Hon kunde utan problem sitta bredvid mig när jag pratade med de andra kursarna och jag var bara så glad. 

Det går också väldigt bra med att ha henne lös. På kvällarna brukar hon få gå med kopplet släpande, och hon älskar att apportera pinnar av alla de slag. Jag har köpt lydnadsboken "Med sikte på 10:an" så i sommar ska både matte och valp få lära sig ett och annat. Jag tror dock egentligen att spår och uppletande är Frejas grej, men jag ska inte bestämma mig för något innan vi gett lydnaden en chans. Hon är så duktig, min tjej. 

Miljoträningen har också gett resultat. Nu på senaste har vi inte varit nere på stan så mycket, men här om dagen gick vi ner i rusningstrafiken. Vi stod på ett ställe där cyklar och gående passerade på löpande band, och Freja bara satte sig ner bredvid mig, eller på mina fötter, och betrakade omvärlden. Ja, det är verkligen skönt att se att hon gör framsteg. 

Kommentarer

  • Mia säger:

    Wow!

    2013-06-01 | 22:10:13
  • Marie säger:

    Va duktiga ni är och liten börjar bli stor och förståndigare. Tror också att nosabete är hennes grej, ska bli kul att ut o spåra med er :-)

    2013-06-03 | 12:33:43
    Bloggadress: http://www.123minsida.se/Minos

Kommentera inlägget här: