hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Jobbigt

Kategori: Allmänt

Att vara Frejas matte är inte en dans på rosor just nu. Dels för att jag har behandlingen att utföra, men också därför att jag tycker att hon beter sig underligt. Hon är väldigt rastlös, vilket man kan förstå eftersom hon har krage på sig inomhus, och hon utagerar den rastlösheten genom att kampa. Kampen i henne har aldrig varit så stark som nu. När vi går på promenad i skogen gör hon ingenting annat än att plocka upp pinnar, grenar och stockar från marken för att slita och riva och bära dem med sig. Det ser maniskt ut. 

När hon går i koppel kan hon göra på samma sätt, fast med kopplet, vilket naturligtvis irriterar mig. Vi var på rallylydnadsträningen i går och jag tycker att hon gjorde ett rätt bra jobb. Vi höll oss längst ner på träningsplanen för att minimera störning från andra hundar och deras förare. Hon var helt okej uppmärksam men väldigt lätt distraherad och hade nosen i backen så fort hon fick chansen. Det här med nosandet kommer verkligen att bli ett problem för oss. Vi jobbade med både kamp och godis som belöning. Hon jobbar bäst med kampleksaken som belöning men det är också ett riskfullt sätt att träna på så vis att hon lätt blir övertänd. Så fort jag pratade med någon fick hon spader och började kampa med kopplet. Jag tycker att hon borde prestera bättre än så här och jag kan inte fastställa källan till rastlösheten och frustrationen. 
 
Inomhus är hon rastlös och går runt och nosar och biter på det hon får tag i. Det spelar ingen roll om vi har varit ute i skogen i två, tre timmar; rastlösheten lägger sig inte. 
 
Sammanfattningsvis har hon arbetsvilja, men hennes frustration som framträder som kamplust är alldeles för okontrollerad och den sätter käppar i hjulet för oss. Likaså hur lätt hon blir distraherad. Det svåraste är att jag inte vet precis vad det här beror på. Är det någon av medicinerna? Är det klådan? Har hon ont någonstans? 
 
Jag blir snart lika galen på det här som min hund. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: