hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Processen

Kategori: Allmänt

Jag är otroligt trött i dag. Det är som att jag hela tiden processar hur det är med Freja nu, hur hon kommer att må längre fram, varför hon mår som hon gör och vad.jag.ska.göra för att hon ska bli frisk igen. 

Freja är lite gnällig med tratten på men jag tycker ändå att hon tar det obekväma med ro. Hon vilar mest, men ibland sätter hon sig upp och knorrar lite.
 
Vi var i alla fall ute på Ultuna igen för att ta det där blodprovet. Om man vill se en aussie gå upp i stress får man gärna följa med mig och Freja till veterinären. Vi väntade i en stökig vänthall och fick sedan komma in och ta provet. Jag berättade att hela upplevelsen är traumatisk för Freja och vi började med att sätta henne upp på bordet, i samma position som i går. Skötaren förstod ganska snart att den positionen var ohållbar så det slutade med att Freja fick ligga på bordet medan jag höll i henne och skötaren skötte det andra. Synd att veterinären igår inte kom ihåg att göra så. När vi så hade lämnat rummet och Freja fått sitt lilla plåster, gick vi ut i väntrummet igen. Då, plötsligt, blev den stressade aussien ubytt till en lugn och följsam dito. Nu visste hon att allt var över och då finns väl ingen anledning till att tramsa runt? 

Nej, Freja, det gör det inte. Oavsett vad vi gör eller vad vi har framför oss kan man faktiskt hitta det där lugnet, men Du är en väldigt förväntansfull hund. Förväntan leder till frustration och frustration leder till stress. Således är Du också en stressig hund - MEN - all stress kan inte kategoriseras som dålig. Dessutom finns det grader i stresshelvetet. Du blir bara kyligare och kyligare. 
 
Efter Ultuna körde jag förbi Gottsunda för att gå på apoteket samt systembolaget. Det kändes lite läskigt att lämna henne i bilen medan jag utförde mina ärenden, men jag har ju sjäv bott i Gottsunda och inget ont hände mig under den tiden. 

Nu är vi hemma och strax ska vi köra till klubben för rallylydnadskurs. Hoppas att allt går bra för oss. Haj. 

Kommentarer

  • Åsa säger:

    Ni är ett radarpar ni två :-)
    Allt kommer att bli bra , och i helgen får Freja vara med Mormor<3

    2013-09-19 | 16:42:54

Kommentera inlägget här: