hejafreja.blogg.se

Livet med den extroverta, högintensiva och alldeles underbara aussien Freja

Uppföljning

Kategori: Allmänt

Det är väl på sin plats att skriva om vad vi varit med om och blivit varse ute på Ultuna i dag.

Vi åkte dit på morgonen och fick komma in till veterinären bara några minuter efter det att vi satte oss i väntrummet. När veterinären (nå, veterinärstuderanden) ropade upp Frejas namn ställde jag mig upp, men det gjorde också en man med en katt i en bur. Det visade sig att katten också hette Freja. Det var roligt. 

När vi kom in i undersökningsrummet gick vet.studenten igenom Freja samt ställde några standardfrågor till mig. Jag visade upp eksemen och vi pratade om vad som kunde vara orsaken bakom. Veterinären anslöt sedan och började med att skrapa eksemen för att titta om det kunde vara skabb. Vi lämnades ensamma medan de undersökte proverna och Freja var orolig och gnällig. De kom sedan tillbaka för att tala om att Freja inte har skabb, men att det måste tas ett blodprov för att helt utesluta detta. Att ta blodprov på Freja visade sig vara ett helvete, som man säger, och vi ska tillbaka för att upprepa proceduren i morgon eftersom dagens blodprov kom bort. Kul.  

Summan av kardemumman var att Freja har mjölk i sina spenar, vilket kan vara en orsak till klådan, och att vi ska behandla detta samt smörja in en kortisonsalva för att lindra obehaget. Vi fick också med oss en tratt. 

Mest troligt (men jag väljer att inte tro på något innan motsatsen bevisats) handlar det om en allergi av något slag. Vi ska tillbaka den 24e för uppföljning. Jag väljer att inte spekulera mer i detta innan jag vet mer.  
 
Det viktigaste för mig är att Freja i övrigt är vid god vigör och sitt vanliga jag. Hon har samma energi, samma leklust, samma träningslust och samma uppmärksamhet som alltid. Så länge hon är pigg oroar jag mig inte. Det kommer att bli bra; det är jag övertygad om. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: